Morotsbröd med pumpakärnor


Idag infann sig skaparlusten igen så jag passade på att hitta på ett eget recept på bröd :) Tittade vad jag hade i skåpen hemma och utgick från det. Dagens resultat blev grovt morotsbröd med pumpakärnor. Eftersom jag bara höftar när jag bakar så har jag inget recept. Men jag kan på ett ungefär säga hur mycket ni ska ha i av alla ingredienser :)

Morotsbröd med pumpakärnor
ca 30 st

Ingredienser:
1 pkt jäst
1 liter vatten
100 g smör eller margarin
1 tsk salt
3 rivna morötter
2 - 3 dl pumpakärnor
7 dl rågmjöl
Vetemjöl tills degen blir hanterbar
1 ägg

Gör så här:
Smula jästen i en bunke, värm upp vatten och fett till 37°. Rör ut jästen med degspadet. Häll i salt, morötter och pumpakärnor. Blanda i rågmjölet och rör runt tills det inte är några klumpar (eller kör i en assistent i ca 3 - 4 min). Häll sist i vetemjöl tills degen blir hanterbar.
Låt jäsa övertäckt till dubbel storlek (ca 1 timme). Ta ut degen på ett mjölat bakbord och arbeta in lite mer vetemjöl. Dela degen i två delar och rulla varje del till en längd. Skär ut 15 bitar ur varje längd och rulla till små bollar. Placera ut på bakplåtspappersbeklädda plåtar. Låt jäsa under bakduk medans ugnen värms till 225°.
Pensla bröden med uppvispat ägg.
Grädda mitt i ugnen tills bröden fått lagom färg, ca 15 - 20 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0