Pizza time!

Börjar må lite bättre nu. Orkade mig till och med iväg till skolan idag! *happyface* Hade bara två föreläsningar idag så jag slutade redan vid tolv. Efter skolan följde jag med Madeleine in till Esplanaden. Gick in på Maxi och köpte två nya matlådor då jag använt upp de gamla, och sen gick jag vidare till Wästgötabagarn och köpte 6st semlor. Ska överraska min syster och hennes familj med semlor idag som tack för att jag fick vara där när jag var sjuk och leka sjukstuga.

Anyway, här kommer ett recept på pizza som jag gjorde häromdagen. Detta pizzadegsrecept är min absoluta favorit. Den är lätt att ha och göra med och den är väldigt god. Enjoy!

Pizza 4 pers

Pizzadeg:
25 g jäst
2 ½ dl vatten
2 msk olivolja (jag använder mig av rapsolja eftersom jag är allergisk mot oliver)
½ tsk salt
6 - 7 dl vetemjöl

Topping:
Tomatpuré
Champinjoner
Skivad tomat
Riven pizzaost
Skivad paprika
Oregano

Gör så här:
1. Smula jästen i en bunke, värm vattnet tills det är 37°C. Rör ut jästen i vattnet.
2. Tillsätt oljan, saltet och mjölet. Arbeta ihop till en deg och knåda den smidig. Låt degen jäsa övertäckt i ca 1 timme.
3. Sätt ugnen på 225°C.
4. Dela degen i två delar. Kavla ut varje del till tunna rektangulära bottnar, lagom för att täcka en hel plåt. Flytta över degen till en bakplåtspapperbeklädd plåt.
5. Bred först på tomatpurén, lägg sedan på champinjonerna, paprikan, osten och sist tomatskivorna och oreganon. Vill man inte göra en vegetarisk pizza så kan man lägga på skinka eller kalkon också. Toppingen går att variera helt efter sin egen smak.
6. Baka pizzorna i mitten av ugnen i ca 10 - 15 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0