Banankaka

Tog emot en beställning från syster yster idag. Beställningen bestod av banankaka, kärleksmums, bullar och bröd. Jag har än så länge bakat två banankakor och kärleksmumsen står i ugnen. Bullarna och brödet tar jag lite senare. Eller om jag tar det imorgon. Det beror på om allt finns hemma eller inte. Tänkte i alla fall dela med mig av banankakereceptet här och nu :)

samma sak här, ingen kamerasladd och systers dator har ingen minneskortport. Så den här bilden kommer härifrån.


Banankaka

100 g rumsvarmt smör eller margarin
3 dl socker
2 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tk ingefära
2 tsk kanel
2 bananer
½ dl kallt kaffe

Gör såhär:
Smörj och bröa en hålform, ca 1½ liter.
Rör matfettet och socker poröst. Tillsätt ett ägg i taget.
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat, ingefära och kanel i en bunke. Rör försiktigt ner i äggblandningen.
Mosa bananerna och tillsätt dem tillsammans med kaffet i de övriga ingredienserna.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.
Låt kakan kallna innan servering.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0