Mjuk pepparkaka

Kände att det var på tiden att jag uppdaterade lite. Har varit lite off på senaste tiden. Det är mycket att tänka på just nu! Jag grejer inför resan till London och mina finfina vänner nästa vecka, jag pysslar lite smått med förberedelser inför flytten, jag jobbar och jag pysslar med förberedelserna inför julen. Och mitt upp i allt det här så försöker jag vara social med de kompisar jag har i närheten.

 

Men i alla fall, tänkte jag skulle bjuda på lite nya recept. Idag har jag bakat mjuk pepparkaka, två stycken till och med. 1½ har åkt i frysen och den sista halvan låter jag far äta upp. Här har ni receptet på kakan jag gjorde, det är ett recept som gått i familjen jag-vet-inte-hur-länge, men länge är det i alla fall!

Mjuk pepparkaka

2 ägg

3 dl brun farin

1 dl lingonsylt

4 dl vetemjöl

2 tsk kanel

1 tsk nejlikor

½ tsk ingefära

2 tsk bakpulver

1 dl grädde

100 g smör eller margarin

 

Gör så här:

Sätt ugnen på 175°C.
Smält smöret och ställ undan det så att det svalnar av.

Vispa ägg och farinsocker pösigt. Rör ner lingonsylten och grädden.

Blanda mjölet med kryddorna och bakpulvret och rör sedan ned det i äggblandningen.

Tillsätt sist det avsvalnade smöret.

Häll smeten i en smord och bröad form och grädda mitt i ugnen i ca 50 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0