Lussebullar!

Nu kunde jag inte hålla mig längre. Jag var bara tvungen att baka en omgång lussebullar! Provade ett nytt recept idag och jag är mer än nöjd! Har ju i och för sig inte provat en färdig lussebulle än (enligt traditioner äts första lussebullen på första advent i denna familj, frågan är om jag kommer klara det i år. De luktar ju så gott och ser så goda ut!) men jag snattade lite av degen och den får mycket väl godkänt i betyg! Vad säger ni mina Londontöser? Ska jag baka en till omgång av dessa och ta med mig till London i december? :)


Klassiskt saffransbröd
30 - 35 st (
jag fick 40st)

50 g jäst
200 g smör eller margarin
5 dl mjölk
1 g saffran (2 pkt)
½ tsk salt
1 ½ dl sirap
1 ägg
14 - 16 dl mjöl
1 ägg till pensling
russin

Gör så här:
Värm margarin och mjölk tills det är fingervarmt, 37°C.
Smula jästen i en degbunke, tillsätt degvätskan tillsammans med saffran. Rör tills jästen har löst sig.
Tillsätt salt, sirap, ägg och så pass mycket mjöl att degen blir smidig och släpper från kanterna. Låt degen jäsa i 30 min.
Knåda degen på ett mjölat bakbord. Dela degen och rulla ut varje bit till fingertjocka längder, forma till lussebullar.
Lägg lussekatterna på en plåt med bakplåtspapper och låt dem jäsa i 20 - 30 minuter. Sätt ugnen på 250°C.
Tryk i russinen och pensla med ett uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i 5 - 8 minuter. Låt svalna på galler.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Gudars vad gott det låter! MUMS! :D <3

2010-11-13 @ 18:32:14
URL: http://lettersfromlondon.blogg.se/
Postat av: Elin

JA TAAAAAAAACK! ♥♥♥♥

2010-11-15 @ 01:28:06
URL: http://londonbyelin.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0