Chokladlöv

Tänkte jag kunde dela med mig av det här receptet också. Det är ett par dagar sedan jag bakade dessa kakor, men det har aldrig blivit av att jag publicerat receptet. Den här kakdegen är en av de tre kakdegar jag aldrig kan låta bli att stå och mumsa på när jag bakar ut dem. De andra två kakdegarna är mina chokladgeishakakor och chocolate chip cookiesarna jag brukar göra när jag är hos syster yster i S-torp. Många vet jag brukar stå och mumsa på pepparkaksdeg när de bakar ut pepparkakor, men det klarar inte jag av. Nej usch, pepparkaksdeg is not for me. Inte pepparkakor heller för den delen. De kakorna klara jag mig utan. Men jag bakar ju dem varje år ändå, av tradition och för att det är kul och för att glädja familj och vänner.

Här kommer receptet på chokladlöven!

Chokladlöv

ca 150 st

200 g rumsvarmt smör

1½ dl strösocker

2 msk kakao

1 msk vaniljsocker

6½ - 7 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver

1 ägg

 

Gör så här:

Blanda smör och strösocker pösigt. Rör ner kakaon och vaniljsockret.

Blanda i ägget.

Blanda ihop vetemjölet med bakpulvret och rör sedan ned det med de övriga ingredienserna.

När degen är väl blandad bör du låta den vila kallt i minst 4 timmar. Helst över natten.

Kavla ut en liten bit i taget och ta ut kakorna med ett lövformat kakmått.

Pensla varje kaka med uppvispat ägg och vänd i pärlsocker.

Lägg kakorna på en bakplåtspappersbeklädd plåt.

Grädda kakorna mitt i ugnen i 200°C tills de fått lagom färg, ca 8 minuter.


Kommentarer
Postat av: Alina

Vad ska du göra i Stenstorp? :) Absolut att vi ska ses!

2010-12-07 @ 14:42:21
URL: http://gretalina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0