Mince Pie

Idag när jag kom hem från jobbet lekte jag lite britt och gjorde mince pie. Trött som jag var glömde jag ha i florsockret i degen men jag hoppas det ska gå bra ändå. Har inte smakat någon än utan de ska vi ha imorgon kväll då det är uppesittarkväll! Mutti och jag har varsin bingolott (man får ju passa på nu när det visas på 4:an och inte på Tv4+). Imorgon så ska jag även göra chokladfudge, daim och trillingnötter. Frågan är dock om jag kommer orka vara uppe till midnatt. Stiger upp vid sju för att åka till jobbet sen jobbar jag till tre. Har sovit dåligt (inte fått de timmar jag behöver för att fungera normalt) denna vecka så jag är ganska lättretlig. Stackars mor, det är hon som brukar få stå ut med mitt humör då :P Nåja, idag ska jag lägga mig tidigt har jag tänkt mig och hoppas på att få somna tidigt och sova hela natten! Nog om det. Här är receptet på mina Mince Pies!


Mince Pie
5 st

Pastry
5 oz plain flour
3 oz butter (room temperatured)
1 ½ oz icing sugar
½ oz ground almonds
1 egg yolk
1 ½ tbsp milk

Mince
3 figs
3 sultan raisins
4 dried apricots
½ dl walnuts
2 tbsp grated orange zest
2 tbsp brown sugar
½ tsp cinnamon
½ muscot
½ ginger
2 msk orange juice

Gör såhär
Rör ihop alla ingredienser till degen (1 oz = 23,58 g) och tryck ut i fem små formar (jag använde en muffinsplåt).
Spara lite deg till dekorationen.
Hacka fikon, russin, aprikoser och valnötter i små bitar.
Riv apelsinskalet på ett rivjärn, dela apelsinen i två delar och pressa ut saften.
Rör ihop fikon, russin, aprikoser och valnötter tillsammans med det rivna apelsinskalet och apelsinsaften. Tillsätt kryddorna.
Lägg smeten i de degsbeklädda muffinsformarna.
Kavla ut resterande deg och tryck ut små stjärnor, lägg stjärnorna ovanpå degen.
Pensla med mjölk.
Grädda mitt i ugnen i 175°C i ca 17 minuter.
Pudra med florsocker innan servering.

Kommentarer
Postat av: Emelie

Var de goda?

2010-12-23 @ 08:33:21
URL: http://lettersfromlondon.blogg.se/
Postat av: Anneli

Ja det blev de! Mycket godare än de vi åt på Pret! :D <3

2010-12-23 @ 19:30:57
URL: http://lifeofannii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0